Verbond adviseert: Trek je sneakers aan en verbind je met insurtechs

24 Feb 2020 09:40 | Pieter Baks

Drie grote insurtechs slokten vorig jaar de helft van het geld op dat investeerders in Europese verzekeringsstart-ups staken. Dat blijkt uit een analyse die Harold Mahadew, bij het Verbond van Verzekeraars verantwoordelijk voor het insurtechbeleid, maakte van de Quarterly InsurTech Briefing van Willis Towers Watson. Volgens hem moeten verzekeraars actief op zoek naar AI-proposities voor adviseurs.

Verbond adviseert: Trek je sneakers aan en verbind je met insurtechs

De nieuwe wereldwijde investeringen in insurtech bedroegen in 2019 een kleine zes miljard euro. “Blijf bij de start van dit nieuwe decennium niet hangen in de ‘oude’ wereld, maar zoek vooral de samenwerking op met nieuwe spelers”, schrijft beleidsadviseur Harold Mahadew van het Verbond in een toelichting op de cijfers van Willis Towers Watson.

Europa blijft achter

Volgens Mahadew blijven de investeringen in Europa achter. Geldschieters staken in 2019 zo’n 800 miljoen euro in Europese insurtechs. Dat kapitaal ging naar 55 deals, maar de grootste punten uit de taart gingen slechts naar drie insurtechs. WeFox (221 miljoen euro), Friday (128 miljoen euro) en Ottonava (60 miljoen euro) kregen samen meer dan de helft van alle insurtechinvesteringen.

Brussel en Den Haag trekken miljarden uit voor AI

Om de achterstand met andere markten in te halen moet Europa meer geld vrijmaken voor investeringen in insurtechs, meent Mahadew. De Europese Commissie publiceerde onlangs een visie op de digitale toekomst. Hierin staat dat Brussel 20 miljard euro per jaar wil steken in onderzoek naar artificial intelligence (AI). De Nederlandse regering maakte afgelopen najaar bekend een miljard extra te investeren in AI.

Investeringen veranderen het distributielandschap

Binnen Europa is Duitsland koploper als het gaat om insurtechinvesteringen. Verzekeringsstart-ups bij onze oosterburen harkten vorig jaar 460 miljoen euro binnen. Franse insurtechs waren goed voor 165 miljoen euro, Britse haalden 150 miljoen euro op.

Overzichtsartikel

Overzichtsartikel

Vernieuwen om het vernieuwen. Zit er een lijn in de innovatie?

Deze investeringen leiden tot veranderingen in het distributielandschap, benadrukt Mahadew. Hij pleit er daarom voor dat verzekeraars actief op zoek gaan naar nieuwe spelers die AI-proposities hebben voor adviseurs.

‘Innoveren is noodzakelijk, zelfs als de klant tevreden is’

“Trek je hippe netwerkschoenen – lees: sneakers – aan en verbind je met deze nieuwe spelers. De kracht van insurtech en bigtech is de ontregeling van bestaande businessmodellen die niet toekomstbestendig zijn. Innoveren is noodzakelijk, zelfs als de huidige klant tevreden is, de cijfers goed zijn en geen concurrentie is. Juist adviseurs, en vooral adviseurs, kunnen baat hebben bij AI in het eigen bedrijfsmodel. Werk je nu samen met een softwarehuis dat geen AI aanbiedt? Dan wordt het tijd om daar kritische vragen over te stellen”, aldus Mahadew.

Bron: amweb 

Powered by Wild Apricot. Try our all-in-one platform for easy membership management