MoneyView: toenemende concurrentie zorg voor aanpaste AOV’s

17 Feb 2020 17:13 | Pieter Baks

MoneyView: toenemende concurrentie zorg voor aanpaste AOV’s

Verzekeraars passen hun AOV-producten aan als gevolg van de concurrentie van onder meer broodfondsen. Een van de trends is de mogelijkheid om te kiezen voor een korte uitkeringsduur. Hoewel dat minder zekerheid biedt, betalen zelfstandigen met een (doorgaans fysiek) zwaarder beroep ook daar fors voor, zo blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau MoneyView.

Een dertigjarige dakdekker betaalt gemiddeld 5% van zijn inkomen aan premie voor een uitkeringsduur van slechts twee jaar. Ter vergelijking: voor die 5% heeft een even oude financieel adviseur dekking met een uitkering tot zijn 60e. Bovendien kan de dakdekker zich niet verzekeren voor een uitkering na zijn 60e, ook niet voor een kortlopende uitkeringsduur. Daardoor blijft er voor een grote groep lastig te verzekeren zelfstandigen een enorm gat te overbruggen tot aan de pensioenleeftijd.

Rating voorwaarden en prijs

Jaarlijks onderzoekt het onderzoeks- en benchmarkinstituut voor financiële dienstverleners het prijspeil en de voorwaarden van alle arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, om zo te komen tot de MoneyView ProductRating voor Voorwaarden en Prijs. De Amersfoortse (Flexibele AOV), Movir (Soepen&Zeker AOV) en Univé (RisicoVerminderaar Vast Inkomen ongeval en ziekte) doen het goed als het om voorwaarden gaat. Zij krijgen van MoneyView vijf sterren toebedeeld. Als het om prijs gaat scoren De Absoluut AOV/Essntie AOV van Allianz en de GoedVerzekerd AOV van Taf het beste.

Bron: amweb Annet van den Berg